Lupta cu inertia
Noi metode de manipulare marca mass-media
A devenit un obicei pentru mass-media din România să manipuleze opinia publică, să deformeze adevărul, să exagereze grosolan în privinţa realizărilor unor artişti români peste hotare. Publicarea unor informaţii eronate, neverificate, fără a respecta deontologia profesională şi normele etice ale profesiei de jurnalist, este o caracteristică pregnantă a majorităţii publicaţiilor din România. Tot mai des, în ziarele româneşti apar articole în care unii artişti români sunt prezentaţi drept mari vedete internaţionale, iar realizările lor profesionale din Occident sunt, invariabil, răsunătoare, exagerate grosolan; sunt prezentate cititorilor fără o documentare solidă. În acelaşi fel, ştirile televizate şi show-urile TV dezinformează, şochează, oripilează şi depăşesc orice limită a bunului simţ, doar de dragul rating-ului.
Situaţia actuală a mass-mediei din România reflectă degradarea sinistră a societăţii româneşti. Dispar ziariştii valoroşi şi cultura, iar locul lor este luat de tot felul de repetenţi la limba română, care intoxică publicul cu subiecte puerile, violente sau pornografice, cu manele, piţipoance şi mitocănii care aduc rating (şi, implicit, bani) trusturilor media. Unde sunt jurnaliştii României? S-au retras? Au decedat? Au emigrat? Cum este posibil să primească cineva bani pentru asemenea elucubraţii? Iată câteva exemple strigătoare la cer:
Monica Columbeanu locuieşte într-un bloc din Los Angeles şi trăieşte visul American este ideea de baza a unui articol publicat de Petre Dobrescu în ziarul „Libertatea” din 21 noiembrie 2010. Articolul ne prezintă, în stil bombastic, exclusiv blocul în care locuieşte Monica Columbeanu în Los Angeles: „Moni locuieşte în Beverly Hills, într-un apartament pentru care plăteşte lunar 1.400 de dolari. […] Crescent Drive, strada pe care se află apartamentul, este chiar la baza muntelui pe care e scris numele celebrului Hollywood, iar şoseaua, care e mărginită de o parte şi de alta de palmieri, duce la Sunset Boulevard şi la Santa Monica Boulevard, acolo unde locuiesc majoritatea vedetelor internaţionale”. Autorul omite voit (sau nu ştie) că, după aspectul blocului prezentat în fotografiile care însoţesc articolul, şi după preţul vehiculat, orice român din SUA înţelege că Moni împarte apartamentul cu gândacii. Petre Dobrescu transmite însă cititorilor propria sa impresie ştiintifico-fantastică, vorbindu-ne despre piscina şi jacuzzi-ul de la bloc, perfect normale în orice complex de apartamente din SUA, iar următoarea afirmaţie frizează penibilul: „De aici, Moni e pe cale să dea lovitura în lumea modei, luna viitoare ea urmând să semneze un contract cu celebra agenţie Elite”.
Autorul articolului susţine că blocul se află într-un cartier de lux din Los Angeles, 1.400$/lună reprezintă o sumă notabilă pentru o chirie în oraşul îngerilor, iar Moni „trăieşte visul American”. Inepţiile debitate cu nonşalanţă de dl. Petre Dobrescu denotă că acesta n-a fost niciodată în SUA, nu s-a informat deloc în legătură cu piaţa imobiliară din SUA, habar nu are care sunt dotările minime ale ansamblurilor de apartamente din SUA (piscine, jacuzzi, zone etc.) şi a lipsit de la lecţia de geografie din gimnaziu, în care trebuia să înveţe că în California cresc palmieri.
Zilnic, zeci sau sute de fete din lumea întreagă ajung în Los Angeles cu speranţa că Hollywood-ul şi agenţiile de modeling le vor primi cu braţele deschise şi le vor transforma în mari vedete internaţionale. Majoritatea trăiesc în apartamente mizere, bat zadarnic, în Los Angeles, la uşile studiourilor şi agenţiilor de modeling din SUA, fac pe chelneriţele sau prestează munci necalificate, cu 4-6$/oră, în aşteptarea norocului, a marii şanse, care nu va veni niciodată. Majoritatea nu vor ajunge pe coperta unei reviste de modă, în prima pagină a unui ziar american de mare tiraj, în rolul principal al unei pelicule hollywoodiene sau VIP la ştirile CNN şi Fox News.
Manipulaţi de mass-media din România, românii din ţară îşi imaginează că vedetele noastre, imediat ce ajung în Los Angeles, rup gura târgului. Pentru americanii din Los Angeles, Moni Columbeanu nu reprezintă nimic, majoritatea dintre ei nici măcar nu ştiu că România este o ţară europeană şi nici nu-i interesează! Americanii din Los Angeles habar nu au despre existenţa divei de la Izvorani sau a altor visătoare din Europa de Est. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu actorii sau cântăreţii români, care speră să reediteze succesele din România pe pământul făgăduinţei. Este o adevărată realizare pentru ei dacă primesc un contract de cântăreţi în restaurante sau o reclamă difuzată de un post TV cu audienţă naţională.
Inna, o cântăreaţă din România, a ajuns pe locul întâi în topul Billboard – este un alt exemplu de manipulare ordinară, lansată de PRO TV, în 2010. Concepută ca o ştire bombă, televiziunea lui Sârbu anunţă că Inna, o cântăreaţă din România, „e pe primul loc în topul Billboard din SUA la secţiunea hot dance airplay”. Fără pic de discernământ, o mulţime de ziare din România au preluat ştirea fără să o verifice şi au scris despre presupusa mare performanţă a Innei. Ştirea, dacă ar fi fost adevărată, ar fi trebuit să ne crească stima de sine, în calitate de conaţionali. Din nefericire, informaţia era falsă, iar papagalii din presa scrisa, au preluat-o şi au difuzat-o cu frenezie, probabil intenţionat, în scop publicitar.
„Performanţă unică pentru un artist român. Radiourile din Statele Unite o clasează pe Inna pe primul loc în cel mai popular top muzical din lume, Billboard. Calea spre adevăratul succes se deschide astfel pentru cântăreaţa de 22 de ani care se declară extrem de fericită” – anunţă PRO TV, profitând de naivitatea românilor şi manipulând opinia publică. Clasamentul prestigiosului top American Billboard se bazează pe vânzări. Niciun artist român nu a reuşit să vândă 108 milioane de albume, ca Michael Jackson, unul dintre cântăreţii care au dominat topul Billboard. Pink Floyd, Beatles, Rolling Stones sau Eagles, au vândut câte 30-40 de milioane de albume, înainte de a ocupa prima poziţie a acestui top. Cui a vândut Inna 40 de milioane de albume cu piesa ei de rezistenţă „Hot”? Are, cumva, fiecare român acasă câte două CD-uri cu acest album?
În momentul în care PRO TV a difuzat ştirea SF, exista o oarecare Inna Mazel, pe un site numit billboard.biz, într-un sondaj Dance Airplay, cu un album lansat, în 1996, când Inna noastră din Mangalia era, probabil, elevă la şcoala generală. Inna Mazel este o cântăreaţă din Polonia, iar rezultatele topului billboard.biz nu sunt oficiale şi nu au nicio legătură cu topul oficial American Billboard.com Oricine deţine un PC şi o conexiune la Internet poate verifica aceste informaţii. La o căutare simplă „Inna Hot”, pe site-ul official Billboard, apare rezultatul „no matches found” (adică niciun rezultat).
Exista o nominalizare a cântăreţei poloneze Inna Mezel, în topul Billboard „Hot 100”, şi o fotografie a acestei artiste. Este vorba despre o persoană în jur de 40 de ani, care are înscrise pe site două albume: Mazel (august 1996 Traumton) http://new.music.yahoo.com/inna/albums/mazel–10678 şi Hot Polska Cena, al cărei producător este Wolfgang Loos. Despre aceste albume nominalizate pe site-ul oficial Billboard scrie „this album has never charted” adică „acest album nu a fost niciodată clasat”.
Pentru edificare, accesaţi o altă pagină Billboard, cu o vedetă consacrată, de exemplu pagina cântăreţei Miley Cirus, alias Hannah Montana, care este situată pe poziţia 10, în topul Billboard „Hot 100”. Miley are 18 ani, este un superstar şi un brand, în America. Piesele ei „Is The Climb” şi „Party în the USA” se difuzează zilnic la posturile radio din SUA, iar în magazine există raioane întregi cu mărfuri şi suveniruri marca Disney & Hannah Montana. O ultimă observaţie, pentru publicul din România, este că posturile de radio americane difuzează, în proporţie de 99%, muzică americană, foarte rar o melodie intrerpretată de un cântăreţ britanic sau canadian şi extrem de rar melodii din Europa, sau interpretate într-o altă limbă decât engleza. Despre felul în care cântă şi vorbeşte Inna în engleză, prefer să se pronunţe alţii. Este suficient să căutaţi pe youtube interviurile ei în engleză. Americanii nu ştiu cine este Inna, din ce ţară provine, iar dacă melodia ei „Hot” se difuzează, cumva, prin cluburile americane, presa română ar trebui să precizeze că vineri seara, în principiu, cluburile din SUA sunt pline de oameni care beau până se îmbată, se droghează, se bat, iar clubul se închide când vine poliţia şi-i arestează.
Cum ajung şi unde ţin spectacole VIP-urile din România când vin în turneu în SUA? Adesea apar la posturile TV din România cântăreţi şi actori consacraţi care declară că au fost sau urmează să plece într-un „turneu” în SUA. Automat, telespectatorii înţeleg că ei vor concerta pe Broadway, la Metropolitan sau pe alte scene celebre din SUA, în faţa a zeci de mii de americani sau că vor turna filme la Hollywood, Universal Studio şi alte fantasme. Pentru că este o altă formă de manipulare prin intermediul mass-mediei româneşti, se impun următoarele precizări:
Cu mici excepţii (ex. Angela Gheorghiu, angajată a Operei Metropolitan din New York; Maia Morgenstern, care a jucat în câteva producţii hollywoodiene şi alţii, extrem de puţini), actorii şi cântăreţii români vin în SUA la invitaţia bisericilor româneşti, a unor fundaţii, organizaţii sau comunităţi ale românilor din SUA. Spectacolele se ţin în sălile sociale ale bisericilor româneşti (dacă ele există), în săli de spectacole închiriate de la licee, pe scene improvizate în parcuri şi pavilioane, sau chiar în garaje şi alte locuri improprii, închiriate de iniţiatorii manifestării. Evenimentele sunt picnicuri româneşti, Balul Mărţişorului, Ziua Naţională a României, Ziua Monarhiei, Ziua Femeii, Balul Strugurilor, Miss Diaspora şi altele. Publicul este format, în proporţie de 80-90%, din români care locuiesc în zonă şi din enoriaşii bisericii care a lansat invitaţia. Se întâmplă să participe prieteni ai românilor din comunitate, soţul/soţia unui român, care este de altă naţionalitate (câteodată, american).
În timp ce actorii şi cântăreţii români susţin spectacole în SUA, în acelaşi oraş mai există câteva zeci de evenimente similare, ale minorităţilor, şi concerte ale vedetelor americane. În afară de românii din comunitatea care a lansat invitaţia şi de câţiva cunoscuţi de-ai lor, nimeni altcineva nu ştie că artiştii din România se află în oraş şi nici nu-i interesează. Concertele nu sunt anunţate şi promovate prin afişe colorate lipite pe pereţii oraşului, pentru că acest gen de publicitate este interzis. Românii află despre spectacol prin e-mail, prin comunicate de presă trimise de Ambasada şi Consulatele României în SUA, prin anunţuri date în ziarele romano-americane şi prin preoţii/pastorii români, care anunţă la slujba de duminică şi pe site-ul bisericii, evenimentul artistic din zonă.
În anul 2010, au susţinut spectacole în SUA, în acest fel, Maria Ciobanu, Ionuţ Dolănescu, IRIS, Autentic, Raoul, Mirabela Dauer, Maria Dragomiroiu, Gheorghe Gheorghiu, actriţa Oltiţa Chirilă, actorul Doru Octavian Dumitru, o trupă de actori de la Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Nottara şi Teatrul de Stat din Bacău şi mulţi alţii.
Elena Băsescu şi-a cumpărat o casă de 90 de milioane de EURO la Paris – a fost un articol cu trei ingrediente de bază: gogoşi imobiliare, politicieni români corupţi şi jurnalişti corigenţi la matematică. Analizând articolul Simonei Fica, apărut pe site-ul Exploziv News la 30 mai 2010, cu titlul „900.000.000 EURO vila de pe RUE Perie Mazamet nr. 12, Paris. Proprietar în acte Elena Băsescu”, aflăm că:
„Pe strada Périé Mazamet, la numărul 12, se află cea mai luxoasă vilă din zona Parisului, însăşi strada respectivă fiind una de «fiţe», unde doar bogătaşii lumii îşi pot permite să locuiască. Imobilul este o rarirate pe piaţa imobiliară franceză deoarece a aparţinut unor înalţi demnitari ai Franţei. O astfel de achiziţie, atât în Franţa, cât şi în mai toate ţările Europei Occidentale, necesită ani de muncă şi un credit ipotecar pentru care cineva ar plăti aproape toată viaţa. Şi totuşi, ea a fost cumpărată, cu PLATA INTEGRALĂ (90000000 euro!) – în preţul acesta intră şi două vile, mult mai mari, vecine cu prima (în care au fost cazaţi ofiţeri SPP din garda duduii prezidenţiale), de către Elena Băsescu! Interesant de aflat de unde a avut „fata lui tata” banii cu care a cumpărat superba casă. Mai mult ca sigur, această nedumerire se va adăuga celorlalte suspiciuni pe care opinia publică le are cu privire la prosperitatea familiei lui Traian Băsescu (Nota Redacţiei: informaţiile ne-au fost puse la dispoziţie, printr-un important om de afaceri francez, la rândul său europarlamentar, chiar de către reprezentantul agenţiei imobiliare pariziene prin care EBA şi-a achiziţionat bijuteria locativă de 90.000.000 euro, bani gheaţă!). De unde a avut banii, având în vedere că ilustrul său tată este bugetar cu un salariu de 4000 RON, mama este casnică, iar salariul său de europarlamentar – chiar dacă e consistent – nu i-ar ajunge nici să cumpere un perete al acestei vile? Probabil că din… Succesuri, nu?”
Articolul a fost preluat a doua zi de un ziar local, care i-a schimbat titlul şi a tăiat din zerouri: „Elena Băsescu a cumpărat o vilă la Paris cu 900 mii de euro” Suma vehiculată în articolul iniţial (90 milioane Euro) reprezintă valoarea hotelului Ritz din Paris, evaluat la circa 100 milioane de EURO. Ca ordin de mărime, cu 900 milioane de EURO poţi cumpăra o companie petrolieră în Orientul Mijlociu sau jumătate din Palatul Versailles. Cu toate acestea, o mulţime de români comentează pe site-ul Simonei Fica, fără să observe că suma vehiculată este exorbitantă şi ireală. În al doilea rând, consultând site-urile imobiliare din Paris, sau contactând o agenţie imobiliară franceză, se poate verifica preţul de piaţă al unei proprietăţi similare, într-o zona de lux a Parisului. La o verificare amănunţită, reiese că adresa din articol nici nu există în Paris. Există o proprietate care seamănă cu descrierea din articol, la 620 de kilometri de Paris, şi o stradă Périé, în oraşul Mazanet din sudul Franţei, unde, la nr. 12, se află o agenţie imobiliară. Nici casa şi nici agenţia imobiliară nu aparţin Elenei Băsescu.