Carte
Intre “malul fiintei” si “albul mut ca moartea”
Epitelele coordonate copulativ, „fragil“ şi „înaripat“, din titlul volumului, sunt atributele Eu-lui poeticesc, elansându-se mereu, din planul teluric, în planul celest, într-o irepresibilă sete de zbor, până la sublima jertfă de întemeiere.
Poetul stăpâneşte într-un chip admirabil „magia“ lirismului obiectelor cotidianului / terestrului cosmicizându-se „prin analogie“: ens-ul uman este Stăpânul acvariului sferic din camera / casa lui, bucurându-se de viaţa peştilor – şi aceasta fiind „ihtio-sens“, aidoma vieţii oamenilor – ca „bio-sens“, ca „bionic-sens“ – din „acvariul sferic“ al cosmosului nostru cel de toate zilele, cel de toate existenţele, de care se bucură Atoatecreatorul (cf. Acvariu – p. 15); „făptura“ femeii învârtind cercul pe mijloc, din creaţia genialului Picasso, din planul terestru, are corespondenţă în planul celest „făptura“ Atoatecreatorului, un Saturn învârtind inele pe mijlocul său; de-aici până la Roata Universului / Universurilor mai este doar „un pas“ divin (cf. Femeia şi cercul – p. 16); salcia plângătoare – «această salcie cu cetina-n bernă / sobră şi nobilă ca o stareţă / făptura-nchinată asupra apei / ca să nu piardă din ochi rădăcinile» (Această salcie, p. 18) –, un soi de axis mundi, facilitează „coborârea cerului“ până la noi, până în noi, sau „înălţarea-ne“ până în al nouălea cer; o piatră uriaşă, căzută „peste sat“ din cerul-inel, probabil, învârtindu-se pe mijlocul Atoatecreatorului, re-urcă pe boltă, bucată cu bucată – o dată cu fiecare privire a „contemplatorilor“ meteoriticei căutându-i „locul de unde-a căzut“ –, constituindu-se – «în depărtarea-i susă» – într-un «ochi mare»; din imensa „strachină“ de meteorit-piatră, «copiii sorb / dimineaţa / un fel de lapte – / căzut noaptea din Cer – / cu linguri dintr-un fel de lemn / scobit / de ochii maicilor» (Ridicând ochii – p. 21).
Câteodată, ironia, sarcasmul lui Alexe Rău abandonează analogiile teluric-celestului, privirile-i înşurubându-se în realităţile câinoşiilor şi ale corupţiei din Patrie, până-n legenda din stemă; ploaia acidă dintr-al său cer-papirus cade peste Patria confundată de mafioţii „comunistofili“ / „Moscova-fili“ de la Chişinău cu un imens „os de ros“, osul cel mare, de zimbru: «Există pe lumea aceasta / şi o patrie a prietenilor omului / Răs-mama lor căţea bizară / ctitoritoare a fost // Mai stă şi acum / pe steagul Ţării / înfăţişarea ei lunecoasă / cu un ochi spre răsărit / şi cu altul spre asfinţit // În imnul Ţării / sunt prezente / toate felurile de lătrat: / de la linguşire / până la înălţarea scuzătoare // Are de toate această Ţară / în afara Omului / al cărui prieten s-a declarat / prin Constituţie // De aceea în programul ei educativ / intră mai ales / toate felurile de stragere / a omului-prieten // Progenitura învaţă în şcoli / toate felurile de lingere: / a lins opincile, / apoi ciubotele, / apoi şenilele, / apoi boturile // Întrucât / într-o poveste veche / se spunea despre un zimbru / care, chipurile, o urmărea pe mama-ctitoritoare / s-a scris în programe şi în manuale / despre faptul că Zimbrul / este duşmanul numărul unu / al puiţei // Într-o vreme neaşteptată însă, / locurile care se numesc laolaltă Europa / au decis că nu-i vor primi în joc / pe urmaşii căţelei / dacă nu vor răbda / genealogia boului / pe care Europa / a venit călare până la noi // […] // S-a anunţat şi un concurs / la Telehămăiala Naţională / pentru cei ce vor vedea / la fundul Bâcului / Osul Zimbrului // Şi acel os / va fi premiul cel mare // Sunaţi la mulţi de opt / sunaţi la mulţi de nouă / Osul cel Mare / vă aşteaptă» (Patria; pp. 46 – 48).