Comentariu despre reeducare
Despre reeducare, despre reeducarea prin tortura de la Piteşti am auzit vag în România. Abia în străinatate am reuşit să-mi fac o imagine clară despre abominabila stare de fapte petrecute în inchisoarea de la Piteşti între 1949 şi 1951, unde au fost reeducati, atât prin suplicii fizice bestiale cât şi calvar psihic peste o mie de studenţi care apoi au fost trimişi în alte închisori din Romania pentru a continua reeducarea.
În 1981, Virgil Ierunca la Paris scoate volumul Piteşti în care direct, clar şi bine informat prezintă, într-o sută de pagini, întreg procesul reeducarii. Iniţierea, aprobarea, pregătirea, declanşarea odioasei tragedii, apogeul şi diseminarea malignei metode în alte închisori, a început de Sfântul Nicolae 1949 la parterul închisorii, în camera 4, zisă spital şi a continuat luni şi ani. Frânarea şi apoi încetarea reeducarii prin maltratare psihică şi fizică se datoreşte unui complex de fapte şi împrejurari, a rezistenţei din celelalte închisori, a aflării şi răspândirii adevărului în ţară şi străinatate ceea ce ar duce la noi condamnări a sistemul totalitar comunist din ţară. Ministerul de Interne îsi dă seama ca a mers prea departe cu reeducare pe care a iniţiat-o, dar pretinde ca nu a ştiut nimic pâna ce nu a primit sesizări şi plângeri din partea deţinuţilor. Promite că va face cercetări şi dacă este cazul va deschide un proces celor vinovaţi.
Comandant suprem al securităţii care avea în subordine şi închisorile politice din România, a fost timp de 16 ani generalul Alexandru Sergheievici Nicolski, născut la Cernăuţi în 1915 şi înregistrat cu numele de Boris Grünberg, evreu. Racolat, instruit şi trimis în spionaj în România de catre NKVD în 1941 este prins şi îşi declară identitatea sub numele de Nicolski din Chişinău. A fost condamnat şi închis la Aiud pâna în august 1944, când este eliberat şi reîncadrat în NKVD şi din fost caporal la transmisiuni devine în scurt timp general de securitate la români. Este ajutat de colonelul Mihail Düberger, care devine în timp generalul Mişu Dulgheru şi de către colonelul Iosif Zeller. Împreună au fost de acord să iniţieze un proces de maltratarea psihica şi fizică a studenţilor din închisoarea Piteşti pentru a le înfrânge rezistenţa anticomunistă pentru care au fost condamnaţi. Ideea reeducării vine din Euro-Asia comunistă a lui Stalin şi Mao unde „nimeni nu poate ieşi din închisoare fără a fi devenit comunist sută la sută! Zelul depus de conducerile închisorii în colaborare cu unii deţinuţi a întrecut toate aşteptările şi atunci, cei trei au hotărât să disemineze reeducarea prin tortură în celelalte închisori şi la canal.
De executarea cu râvna psihopatologica la începutul nemaîntâlnitei reeducări sunt culpabili câţiva studenţi deţinuţi. Eugen Ţurcanu, capul tiraniei de la Piteşti, în liceu a făcut parte din fraţiile de cruce, dar după 23 August se înscrie în partidul comunist pe care-l slujeste cu devotament încă de când era student la drept. Este inteligent şi perfid. Partidul îl răsplăteşte pentru serviciile sale de informator deschizându-i calea spre diplomaţie. Dar fatalitate; la arestările legionarilor din 1948, un student sub tortură recunoaşte că Ţurcanu a făcut parte din fraţiile de cruce. Cum acest amanunt Ţurcanu a uitat să-l declare în autobiografie, partidul nu l-a iertat şi aşa a ajuns la Piteşti spre nenorocirea celorlalţi studenţi. În inchisoare, inteligenţa sa devine diabolica, ucigător de razbunătoare. În jurul lui se grupează alţi studenţi ce afişau convingeri comuniste pentru a-şi ameliora detenţia: Cornel Pop student medicinist, Nuţi Pătrăşcanu student medicinist, Ion Bucovineanu student politehnist, Coriolan Coifan student politehnist, Dan Diaca student medicinist şi alţii se alatură pe parcurs acestui proces macabru, iniţiat şi supravegheat din umbra de cei trei mari securisti: Grünberg-Nicolski, Dülberger şi Zeller.
Virgil Ierunca descrie fazele reeducării sub tortura insuportabilă, care înfrâng orice morală, orice voinţă, orice fiinţă umană. În repetate rânduri aduce citate şi exemple din scrierile lui Dumitru Bacu, ceea ce m-a făcut curios să îi citesc volumul de 250 de pagini „The anti-humans” apărut în 1971 la Englewood în Colorado, fiind traducerea în engleză după „Piteşti, centrul de reeducare studenţească” publicat prima dată în 1963 la Madrid. Dumitu Bacu este aromân din Grecia, care a luat bacalaureatul la Constanţa şi a fost student politehnist pâna în 1949, când a fost arestat politic. Închis la Aiud află şi se interesează despre reeducare, iar la Gherla a venit în legatură cu studenţi reeducaţi şi a fost şocat, a rămas stăpânit de ceea ce a aflat. Având cetăţenie grecească a fost eliberat în 1956, dar a mai ramas încă trei ani în România preocupat să afle cât mai mult şi amanunţit despre reeducare şi reeducaţii din închisorile comuniste, ca odată ajuns în străinatate să scrie, să facă cunoscut, să raspândească tragedia studenţilor deţinuţi.
Prin definiţie, reeducarea este o metodă de-a înlocui educaţia primordială, comportamentul individual şi social cu o alte idei, teorii, concepte religioase, politico-sociale, ştiinţifice de către figurile dominante ale momentului istoric respectiv. Reeducarea a avut de-a lungul istoriei omeneşti diferite denumiri şi s-a propagat prin diferite metode, dar la Piteşti a ajuns la o formă nouă, originală, înspăimântătoare. În paranteză scurtă, vorbind despre reeducarea de-a lungul istoriei, putem considera şi demonstra că şi creştinizarea a fost o reeducare paşnica, divina a lumii antice care apoi, din nefericire a degenerat în inchiziţie. Napoleonismul a fost, pentru o scurta perioadă istorică, o reeducare europeană, ce a lăsat nişte seminţe în urmă! Recent, nazismul lui Hitler, comunismul lui Lenin-Stalin sau explozia tehnologiei militare de azi sunt reeducarii cu consecinţe grave asupra societăţii, a fiinţei umane, care nu poate deveni nouă tot timpul prin reeducarea forţată de la un dominant la altul! E drept, astăzi reeducarea are noi mijloace, aparent libere şi civilizate, de ştergerea educaţiei primordiale prin procedeul brainwashing după care începe îndoctrinarea cu intenţiile de dominare ale liderilor de moment. În România, după Decembrie 1989 asistăm la un nou proces de reeducare, de data asta prin mass-media „liberă şi democrată” condusă nu de studenţimea de la Piteşti ci de intelectualitatea lefegistă de la GDS, Dilema, ICR, TV. Astazi, românii nu mai trebuie să devină tot felul de „oameni noi” ca în trecut, ei sunt reeducaţi să le fie ruşine că sunt români, fiind învinuiţi, înjosiţi, umiliţi, degradaţi „à la Piteşti” pâna ce ajung în pragul renegării identităţii naţionale, a renegării personalităţii de afirmare liberă şi aduşi în situaţia să cerşească o nouă identitate europeană…